e-parasolka.pl - portal obcokrajowców

Aktualności
Jak napisać CV, które zapewni Ci łatwiejszy start w Polsce?
2018-11-13

Pracodawcy każdego dnia dostają wiele listów motywacyjnych oraz CV. Średnio osoba rekrutująca pracownika poświęca 6 sekund na sprawdzenie jednego dokumentu. Dlatego w tym czasie należy zainteresować rekrutera na tyle, aby chciał przeczytać całość oraz zaprosić aplikanta na rozmowę. Jakie elementy są ważne, jaki wybrać styl oraz na co zwracają szczególną uwagę pracodawcy znajdziecie w dalszej części artykułu.

 

Mówi się, że pierwsze wrażenie jest najważniejsze. Jeśli chodzi o dokumenty rekrutacyjne to ta informacja jest prawdziwa. Dlatego warto postarać się, aby nasze CV zostało odebrane pozytywnie i zachęcało do dalszego poznania.

 

Pierwszym ważnym elementem jest estetyka dokumentu. Powinien być czytelny, przyjemny dla oka oraz prosty. Dobrze, jeśli wyróżnia się na tle innych i nie jest wykonany w popularnym szablonie. W CV powinno być dodane zdjęcie. Fotografia musi być profesjonalna, elegancka oraz stonowana. Delikatny uśmiech także będzie atutem.

 

Niezwykle istotne jest, aby podkreślić najbardziej interesujące dla firmy informacje np. prace na podobnym stanowisku, wykształcenie, przydatne kursy oraz umiejętności. Znajomość języków obcych, a w szczególności języka polskiego jest często warunkiem decydujący dla pracodawcy. Najnowszym trendem jest pod imieniem i nazwiskiem napisać stanowisko, o które się ubiegamy (np.: Anna Kowalska aplikuję na stanowisko sekretarka) .

 

OBOWIĄZKOWYMI ELEMENTAMI W CURRICULUM VITAE SĄ:

 

  • dane (imię, nazwisko, kontakt, adres korespondencji),
  • wykształcenie (ostatnie skończone szkoły, studia oraz kursy),
  • osiągnięcia zawodowe (należy podkreślić te, które są ważne na danym stanowisku pracy),
  • kompetencje (najlepiej opisać te, które są potrzebne na danym stanowisku),
  • zainteresowania (w tym miejscu powinno się napisać coś, co wyróżni kandydata na tle innych).

 

WAŻNE INFORMACJĘ DOTYCZĄCE PISANIA CV

 

  1. Warto dodać również swoje motto, często przyciąga oko rekrutera.
  2. Należy podawać całe daty w CV np. asystentka zarządu w firmie ADO, 17.11.2016 – 20.06.2018r.
  3. W osiągnięciach warto sprecyzować to co udało nam się zrealizować np. ilość sprzedanych nieruchomości lub przeprowadzonych szkoleń. Liczby są świetnym sposobem do obrazowania sukcesów zawodowych.
  4. Ważnym jest, aby najważniejsze i najnowsze informacje były zawarte na początku życiorysu. Na przykład, jeśli opisujemy wykształcenie to ostatnia ukończona szkoła powinna być wymieniona najwyżej.
  5. Kolejnym istotnym elementem jest dobrze wybrane i opisane kompetencje. Staraj się konkretnie przedstawiać zdobyte umiejętności np. MS Excel (poziom zaawansowany, znajomość makr i tabel przestawnych).
  6. CV powinno mieścić się na jednej stronie A4 oraz na końcu dokumentu należy wpisać zgodę na przetwarzanie danych (Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. 2016 r. poz. 922).

 

Przed wysłaniem dokumentów warto poprosić kogoś o przeczytanie i wyrażenie sugestii. Następnie warto zadać sobie pytanie jakie informacje będą najważniejsze dla danego pracodawcy i przedstawić je. Dobrym rozwiązaniem jest również wybór np. 20 firm, które nas najbardziej interesują i dostarczeniu CV, które należy modyfikować w zależności od wymagań danej firmy. Niekorzystne jest składanie takich samych dokumentów do wielu firm.

 

Więcej informacji znajdziecie w zakładce Oferty Pracy.  

 

Analityk rynku: Natalia Nietupska 


powrót